Lapse arengu toetamine on süsteemne ja järjepidev protsess, mida viivad läbi õpetajad ja tugispetsialistid koostöös lapsevanematega.
Lapse arengu pideva hindamise vastutus on eelkõige rühmaõpetajatel, kuid parima tulemuseni jõutakse meeskonnatöös. Lapse oskuste ja neis toimuvate edasiminekute kohta koguvad infot kõik lasteaia spetsialistid: rühmaõpetajad, liikumis- ja muusikaõpetajad.
Varajane märkamine ja sekkumine lasteaias algab lapse arengu jälgimisest ja hindamisest, mis on alushariduse riikliku õpekava järgi sa lasteasutuse töötajate igapäevasest õppe- ja kasvatustööst.
Vajadusel koostavad rühma õpetajad koostöös tugispetsialistide ja lapsevanematega lapsele individuaalse arenduskava. Vähemalt üks kord õppeaastas tehakse kokkuvõte individuaalse arenduskava rakendumisest, arengukeskkonna sobilikkusest ning lapse edasistest vajadustest.
Paikuse Lasteaias käivatele lastele on tagatud tugiõpetaja ja sotsiaalpedagoogi tugi. Tegevust koordineerib ja juhib tugiteenuste ehk HEV- koordinaator. Koostööd tehakse väljaspool lasteaeda Õppenõustamiskeskuse, rajaleidja ja Lastekaitsega.
Tugispetsialistide tööülesanded:
Tugiteenuste koordinaator teeb ettepanekuid õpetajatele õppetöö individualiseerimiseks, juhendab vajaliku dokumentatsiooni täitmist ning jälgib ja hindab tugimeetmete rakendamise tulemuslikkust.
Tugiõpetaja selgitab koostöös rühmaõpetajatega välja tuge vajavad lapsed. Vajadusel vaatleb last rühma keskkonnas. antudtegevusest lapsevanemaid eraldi ei informeerita. Viib läbi individuaalseid tegevusi. Arendustegevustes osalemine toimub vanema kirjalikul nõusolekul. Lapsevanemal on võimalus kokku leppida tugispetsialistiga vestluse aeg, et saada rohkem infot tugimeetmetest.
Tugiõpetajad koostavad abi vajavate lastega töötamise ajakava ja plaani. Lapsega läbiviidav individuaalne arendustegevus on vanemale ja rühmaõpetajatele nähtav e- keskkonnas ELIIS. Arendustegevusi võib läbi viia nii individuaal- kui grupitegevustena.
Tugiisik- teenuse sihtgrupiks on erivajadustega (sh käitumishäiretega) laps, kes vajab lasteaias viibides pidevat abi ja/või järelvalvet. Lapse tugiisik abistab last arendavate tegevuste läbiviimisel, õpetab ja julgustab last igapäevaelus toime tulema, on vajadusel lapse täiskasvanud saatjaks. eesmärgiks on lapse turvalisuse ja toetava kasvukeskkonna tagamine ning lapse toimetuleku toetamine ümbritsevas sotsiaalses keskkonnas.
Tugispetsialistid teevad koostööd lasteaiaõpetajate ja vanematega:
osalevad vajadusel lapse arenguvestlusel, ümarlaudades või lapse individuaalse arengukava koostamisel;
nõustavad vanemaid ja vajadusel soovitavad erispetsialistide konsultatsioone;
edastavad vanemale vajadusel harjutusvara;
toetavad ja nõustavad õpetajaid lapse arengu toetamisel.
Kui on märgatud lapse eripära, jälgitud tema arengut ja vajaduse korral tehtud ka vanema nõusolekul lisauuringuid, siis arenguvestluse käigus:
tehakse kokkuvõte uuringutest ja hindamistulemustest;
kirjeldatakse võimalikult täpselt lapse arengutaset;
palutakse lapsevanematelt teavet koduse olukorra kohta;
pakutakse perele mõistmist ja tuge (ärakuulamine, julgustamine);
arutletakse lapse ja pere vajaduste ning lasteaias pakutavate võimaluste üle.